0
0

تولید محتوا و قوانین آن

تولید محتوا و قوانین آن

تولید محتوا عبارتی کوتاه اما پرسروصداست که خصوصاً طی سال‌های اخیر بیش از هر زمان دیگری با آن روبرو می‌شویم.

 

محتوا بخش بزرگی از زندگی روزمره ماست. محتوا به ما کمک می‌کند، مشتری‌ها را به سمت خود جذب کنیم تا آن ها تعامل بیشتری داشته باشند (منظور تعامل با وب سایت  و یا صفحات اجتماعی است) و این باعث افزایش ترافیک و در نتیجه افزایش فروش و معرفی خدمات می شود.بنابراین باید تولید محتوا و قوانین آن را بخوبی دانسته و پیاده سازی کنیم.

 

تولید محتوا یعنی چی

محتوا همان چیزی است که هر روز با آن سر و کار داریم. تولید محتوا یعنی خلق هرچیز قابل درک و انتشار برای انسان‌ها در راستای اهداف بازاریابی

جو پولیزی بنیانگذار CMI محتوا رو این گونه تعریف میکند : محتوا اطلاعات ترغیب کننده ای هست که به مخاطب اطلاع رسانی میکند ، با مخاطب تعامل ایجاد میکند و برای مخاطب جذاب است.

 

مزیت های تولید محتوا

  • برای محصول یا خدمات شما مشتری می‌آورد.
  • کمک به ایجاد شهرت، اعتماد و اعتبار می‌کند.
  • تقریبا کم هزینه است.
  • می‌توان از خود محتوا کسب درآمد کرد.

آیا تولید محتوا یک شغل است؟!

هزاران شرکت یا افرادی به تنهایی با تولید محتوا کسب درآمد می‌کنند. دو روش متداول و پرطرفدار کسب درآمد از محتوا یکی فروش خود محتوا و دیگری تبلیغات است.

کافی است یک وبسایت پربازدید ایجاد کنید یا کانال‌ها و صفحه‌های پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی بسازید و بعد سفارش تبلیغات بگیرید.

 

تولید محتوا

در روش فروش خود محتوا هم باید محتوای تولیدی به اندازه‌ای ارزشمند باشد که مخاطب حاضر شود برای آن پول بدهد. همین حالا هم وبسایت‌هایی هستند که برای استفاده از مطالبشان باید اشتراک بخرید.

کارشناس تولید محتوا می‌تواند برای وبسایت‌ها مقاله بنویسد، برای شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام  و تلگرام پست بسازد و منتشر کند یا ویدیو کلیپ، پادکست و … تولید کند. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت قوانین تولید محتوا است

امروزه شغل کارشناس تولید محتوا یک شغل نسبتاً تخصصی شده است. یعنی یک نفر نمی‌تواند ده‌ها کار مختلف انجام دهد. بدون دانش و تجربه هم هرکسی نمی‌تواند یک شبه کارشناس تولید محتوا شود.

در حال حاضر، مشاغل تولید محتوا به طور عمده متمرکز بر تولید محتوا برای سایت و شبکه‌های اجتماعی دارند.

 

کارشناس تولید محتوا یعنی چه

یکی از سوالات رایج که اکثر کاربران می پرسند اینست که کارشناس تولید محتوا یعنی چه؟! در پاسخ به این سوال یک پاسخ ساده می توان داد و آن اینست که کارشناس تولید محتوا کسی است که کار تولید محتوا (اعم از محتوای تصویری، صوتی، ویدئویی و ..) را انجام می دهد.

کارشناس تولید محتوا در واقع محتواهای مختلف را برای پلتفرم های مختلف مانند سایت ها، شبکه های اجتماعی، بلاگ ها و کمپین ها تولید می کند.

 

قوانین سئو در تولید محتوا

خب برای اینکه محتوایی را که تولید میکنیم از دید گوگل هم قابل بررسی و رتبه باشد باید از لحاظ سئو هم بهینه شده باشد، در ادامه به چند نکته مهم در تولید محتوای سئو شده اشاره می کنم:

 

عنوان محتوا: بهتر است برای محتوای خود یک عنوان مناسب و جذاب بنویسید.

 

استفاده از کلمه کلیدی: حتما زمانیکه در حال تولید یک محتوا هستید برای آن یک هدفی دارید که آن هدف را می توان با کلمه کلیدی بیان کنید، بنابراین استفاده از کلمه کلیدی را فراموش نکنید اما احتیاط کنید که زیاده روی نکنید!

 

تصاویر یونیک: یکی از راه های ارتباطی بسیار مناسب میان محتوای شما و کاربران استفاده از تصاویر است که بهتر است از تصاویر یونیک و غیر کپی استفاده کنید.

با توجه به هوش مصنوعی که امروزه وجود داره خلق تصاویر یونیک دیگه کار سختی نیست

 

استفاده از تگ ها: اگر نسبت به تگ ها آشنایی ندارید حتما نسبت به اونها جستجو کنید و در محتواتون هم ازشون بدرستی استفاده کنید.

 

دکمه های اشتراک گذاری: اگر محتوا را برای سایت خود منتشر میکنید حتما در انتهای آن از قابلیت به اشتراک گذاری آن محتوا استفاده کنید چرا که این کار امکان اشتراک گذاری آن را برای کاربران میسر کرده و در نتیجه باعث افزایش نرخ کلیک برای شما می شود.

 

تولید محتوا و قوانین آن

 

اگر می خواهید که با تولید محتوا وب سایت خود را توسعه دهید و باعث افزایش ترافیک سایت و یا افزایش کاربر و مخاطب در شبکه های اجتماعی خود شوید حتما این 6 قانون طلایی را مدنظر داشته باشید.

 

1-مخاطبین خود را بشناسید

یکی از اصول بسیار مهم در تولید محتوای جذاب برای وب‌سایت، میزان شناخت شما از مخاطبین‌تان است. شناخت مخاطبین به شما کمک می‌کند که درک درستی از نیاز‌های آن‌ها به دست آورید. همین موضوع باعث می‌شود محتوایی را تولید کنید که مورد نیاز کاربران‌تان است. با انجام این کار، شما مخاطبین وفادار خود را حفظ می‌کنید.

 

2-محتوای جذاب تولید کنید

محتوایی که تولید می کنید باید بسیار هدفمند و تاثیرگذار باشد تا مخاطب نسبت به آن واکنش نشان داده و با آن درگیر شود. مخاطبان شما (سایت و یا شبکه های اجتماعی)  فراموش نمی‌کنند که نوشته‌های شما تا چه میزان توانسته در مواقع ضروری پاسخگوی نیازهای آن‌ها باشد.

 

3-ساده و روان بنویسید

ساد‌گی در نوشته شما به معنی استفاده از عبارت‌ها و کلمات ساده و واضحی است که برای تمامی مخاطبین قابل درک باشد.

تیترهای جذاب بنویسید و سعی کنید محتوا را به گونه ای ساده اما شیوا ارائه شود تا مخاطب با خواندن و یا دیدن آن خسته نشده و تمایل داشته باشد که آن را تا انتها دنبال کند.

 

4-از کلمات تخصصی استفاده نکنید

اگر محتوای تولید شده شما اختصاصی نیست و برای هر طیفی از کاربران قابل انتشار است در آن از کلمات و اصطلاحات تخصصی استفاده نکنید و بهتر است از کلمات مترادف و مشابه آن استفاده شود تا درک آن برای عموم کاربران آسان باشد.

تولید محتوای تصویری

5-از ویدئو و عکس استفاده کنید

امروز تمایل کاربران به مشاهده ویدئو و تصاویر بیشتر شده است بنابراین در هنگام ایجاد محتوا از این موارد هم در آن استفاده کنید.

می‌توانید با قرار دادن یک تصویر برای متن خود، مفاهیم را به سادگی هرچه تمام‌تر به خواننده منتقل کنید.

 

6-تداوم در تولید محتوا

یکی از مهم‌ترین اصول تولید محتوای جذاب ، نوشتن محتوا به صورت مداوم است. به یاد داشته باشید که موتور‌های جستجو می‌توانند به‌روزرسانی محتوای وب‌سایت شما را تشخیص دهند و این یک معیار مهم برای بهبود سایت شما است.

 

 

ایده برای تولید محتوا

حتما در ذهن شما این سوال مطرح شده است که برای فرایند تولید محتوا ایده از کجا و چطوری بدست بیاورم؟

 

گام اول) یک لیست از کلمات کلیدی مربوط به سایت خود ایجاد کنید و آن ها را براساس اولویت خود بنویسید. و سپس سراغ گام دوم بروید.

 

گام دوم) حالا یکی از کلمات کلیدی در لیست خود را انتخاب کنید و درباره آن شروع به نوشتن کنید. بازم هم سوال دارید؟!! چطوری بنویسم و اصلا چی بنویسم؟! در ادامه یک راهکار مناسب به شما پیشنهاد میکنم. از سایر مقالات کمک بگیرید، در حوزه کاری خود و با توجه به کلمه هدف مقالات فارسی و انگلیسی مناسب را بخوانید و یافته و درک خود از آن ها را به قلم و زبان خود بنویسید.

idea content

 

نکته مهم: به هیچ وجه کپی نکنید هدف در اینجا درک ما از آن مقالات است نه اینکه دقیقا همان محتوا را کپی کنید، بزبان ساده تر شاید بتوان اینطور گفت: هر آنچه که شما بعد از خواندن آن مقالات درک کردید و دستگیرتان شد را بزبان خود بنویسید. یادتان باشد در صورتیکه که عینا محتوا را کپی کنید احتمالا آن صفحه از سایت شما رتبه ای در گوگل نخواهد گرفت و بی ارزش می ماند.

 

گام سوم) نوشته خود را سئو کنید. حالا باید به سراغ بهینه کردن نوشته خود بروید، برای اینکار به موارد زیر دقت کنید:

 

یک عنوان جذاب بنویسید، شاید بتوان گفت که این قسمت مهمترین بخش در فرایند سئو آن محتوا است.

 

از تکرار کلمات هدف و کلیدی در متن خود پرهیز کنید و در طول مقاله از هم خانواده ها و مترادف آن استفاده کنید.

 

برای کاربر بنویسید نه برای گوگل، مقاله شما باید طوری باشد که کاربر با مطالعه و یا دیدن آن به نیاز و هدف و پاسخ خود برسد.

 

از فونت و سایز مناسب استفاده کنید.متن مقاله شما باید بطور خوانا و درست و قابل خواندن باشد استفاده از فونت و سایز نامناسب باعث می شود که کاربران شما گاها بخشی از متن را گم کنند و یا به درستی آن را درک نکنند.

به این نکته هم توجه داشته باشید که امروز کاربران زیادی از موبایل جهت  مشاهده سایت ها و جستجو در اینترنت استفاده می کنند بنابراین استفاده از فونت و سایز درست تاثیر بسیار مهمی در نمایش آن صفحه در موبایل کاربران دارد بطوری که گوگل همواره به این مورد اشاره کرده است.

 

استفاده از تصاویر یونیک و با کیفیت. مقاله شما بهتر میشود اگر از تصاویر با کیفیت مناسب و البته یونیک استفاده کنید.

 

استفاده از جداول و لیست ها

اگر نوشته شما شامل آمار و اطلاعات هم هست حتما در لابلای آن از جدول و لیست های نشانه دار و یا اعدادی استفاده کنید که هم ظاهر نوشته شما جذاب تر شود و هم مخاطب از آن استفاده راحتر کند.

 

 

 

ایده برای تولید محتوا

خب حالا که مقاله خود را آماده کردید آن را در سایت خود منتشر کنید و طی یک برنامه زمانی و در فواصل مشخص آن را بروزرسانی کنید، این بروزرسانی می تواند شامل اضافه کردن یک ویدئو یا یک پادکست و یا یک پاراگراف به متن باشد فقط مراقب باشید زیاده روی نکنید!

 

منابع تولید محتوا

در اینجا به چند منبع که می توان برای ساخت محتوا از آن ها استفاده کرد اشاره می کنم:

پینترست: یک سایت بسیار فوق العاده که در آن طرح ها و ایده های زیادی برای فرایند ایجاد محتوا قرار دارد.

 

یوتیوب: این سایت که دیگر نیازی به معرفی ندارد شما براحتی می توان با ورود به این سایت کلی منابع مهم در زمینه مورد نظر خود پیدا کنید.

 

انجمن ها: با عضویت در انجمن ها و بررسی کامنت ها و پرسش های کاربران می توانید یک موضوع خوب برای مقاله خود پیدا کنید، فقط باید ببینید که کاربران در این انجمن ها بدنبال چه پاسخی هستند و در واقع نیاز آن ها چیست.

 

سخن پایانی

تولید محتوا و قوانین آن برای بهبود سئو و افزایش بازدید از سایت ها به امری مهم تبدیل شده است و سایت ها و شرکت های زیادی فرایند تولید آن را به افراد متخصص و آشنا به تولید محتوا واگذار کرده اند بنابراین شما هم می توانید با آموزش و یادگیری تولید محتوا به یکی از کارشناسان و متخصصان این حوزه تبدیل شوید.

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://negaweb.ir/?p=1464
اشتراک گذاری:

نظرات

22 نظر در مورد تولید محتوا و قوانین آن

پاسخ دادن به سوزان لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سئو محتوا خیلی مهمه. اینکه قوانین سئو رو توی تولید محتوا رعایت کنیم قطعا تاثیر خیلی زیادی توی سئو سایت میزاره

    1. بله درسته. الان استفاده از ویدئو در محتوا بسیار زیاد و تاثیر گذار هست و بنظرم حتما در تولید محتوا از ویدئو استفاده کنید

    1. سلام
      بله. در حال آماده سازی و بروزرسانی دوره هستیم. شماره تماس خودتونو ارسال کنید تا به محض آماده شدن اطلاع رسانی برای شما انجام بشه

  2. توی بعضی از سایت گفته شده که برای تولید محتوا باید از یک سری ابزار استفاده بشه .مثل میکروفن های گرون!! دوربین با لنز قوی و اینجور چیزا
    نظر شما هم همینه، یعنی باید اینا رو تهیه کرد

    1. از نظر من الزاما نیازی به استفاده از این ابزار نیست. ببینید نوع ابزار انتخابی شما بستگی به نوع تولید محتوا و اون ایده داره. مثلا خیلی از گوشی های هوشمند جدید از نظر دوربین مناسب فیلمبرداری هستند

    1. تولید محتوا یک فرایند یکنواخت نیست که صرفا از یک ابزار خاصی استفاده کنه بعنوان مثال اگر هدفتون تولید محتوای ویدئویی هست داشتن یک دوربین مناسب(امروزه اکثر گوشی های هوشمند این قابلیت رو دارند) و یک میکروفن خوب میتونه کمک کنه. اما در هر صورت داشتن ایده مناسب تا حدودی تعیین کننده ابزار مناسب اون محتواست

    1. توی بعضی از سایت ها امکان ثبت نام و پرسش و پاسخ وجود داره که میتونید اونجا عضو بشید و از نظرات و سوالات دیگران ایده بگیرید

  3. بنظر شما میشه تولید محتوا رو به عنوان یک شغل در نظر گرفت؟

    1. اگر بصورت تخصصی یاد بگیرید حتما میشه بعنوان یک شغل در نظر گرفتش

  4. پینترست واقعا عالیه من ازش استفاده می کنم کلی ایده های جذاب اونجا پیدا میشه

    1. بله درسته. یک منبع واقعا عالی که خود ما هم ازش استفاده می کنیم

    1. سلام
      برای یادگیری الزاما نیاز به این نیست که در ابتدا در بعضی از زمینه ها تخصص داشته باشید. شما در فرایند یادگیری به مهارت های لازم میرسی
      اما خب اگه به نرم افزار ها و سیستم و کار با گوشی بیشتر آشنا باشید این فرایند سریعتر انجام میشه

    1. برای تولید محتوا ابتدا باید آموزش ببینید و سپس آموزش هاتونو عملی کنید