یکی از مهمترین قسمت های یک محتوا، تیتر یا عنوان مناسب و جذاب است. تیترها مانند یک قلاب کاربر را نسبت به محتوا جذب می کند. عنوان مناسب و گیرا مخاطب را مجاب به ورود به سایت شما یا مشاهده کامل محنوا می کند. بنابراین توانایی ایجاد و خلق تیتر حرفه ای یکی از مهارت های تولیدکنندگان محتواست.بنابراین تیترنویسی در تولید محتوا را باید جدی گرفت.
اهمیت تیتر نویسی در تولید محتوا
شاید به جرات بتوان گفت که بیش از 70 درصد از کاربران با دیدن تیتر تصمیم می گیرند که ادامه محتوا را مشاهده کنند یا خیر. بنابراین این موضوع خود اهمیت زیاد عنوان نویسی را بیان می کند.
تیترها در تمامی پلتفرم ها نقش پررنگی دارند و می توانید با ایجاد تیترهای جذاب سایت خود یا شبکه اجتماعی خود را ارتقا دهید.
ویژگی های تیتر مناسب
برای ایجاد و تولید یک عنوان جذاب باید برخی از نکات را در نظر گرفت که در ادامه به برخی از مهمترین آن ها اشاره کردم:
- استفاده از نام برند: اگر صاحب یک برند قوی هستید افزودن نام برندتان به تیتر باعث افزایش جذب کاربر خواهد شد.
- استفاده از کلمات کلیدی:حتما وقتی محتوایی تولید می کنید، آن محتوا دارای یک کلمه کلیدی و هدف نیز است بنابراین استفاده از آن تاثیر خوبی در رتبه بندی سایت شما خواهد داشت.
- عدم استفاده از کلمات کلیدی: حتما الان دچار تعجب شده اید که چرا در ابتدا تاکید کردم که از کلمه کلیدی استفاده کنید اما الان گفته شده که از کلمات کلیدی استفاده نکنید!! باید اینجا به شما بگویم که منظور من در این قسمت اینست که به صورت افراطی از کلمات کلیدی استفاده نکنید چرا که استفاده بیش از اندازه باعث ایجاد ناخوشایندی در کاربران میشود و همچنین برای موتورهای جستجو هم مشکل ایجاد می کند.
- از کلمات ساده استفاده کنید: عنوان مناسب باید دارای سادگی هم باشد یعنی برای کاربر براحتی قابل درک و فهم باشد و از کلمات سنگین و گنگ استفاده نشود.
- با اعداد بازی کنید: همانطور که می دانید مغز ما میل به پردازش اعداد دارد و به همین دلیل بهتر است در صورت امکان از اعداد هم در تیتر و عنوان هایمان استفاده کنیم.
انواع روش های تیترنویسی یا عنوان نویسی
با رعایت این روش های تیترنویسی در تولید محتوا می توان عنوان های جذاب و مناسب ایجاد کرد که باعث افزایش نرخ کلیک سایت شما یا بازدهی آن محتوا در شبکه های اجتماعی خواهد شد. در ادامه برخی از مهمترین روش های عنوان نویسی را توضیح خواهم داد:
تیترهای هیجانی و شوک برانگیز
عنوان هایی که دارای هیجان هستند معمولا بیشتر مخاطب را با خود درگیر می کند و این باعث افزایش بازدهی آن محتوا می شود.مانند “این اشتباه کسب و کارتان را نابود می کند”
تیترهای سوالی
طرح سوال یکی دیگر از تکنیک های عنوان نویسی در تولید محتوا است. در بسیاری از موارد کاربران برای پاسخ به پرسش خود وارد موتورهای جستجو همچون گوگل می شوند. مانند “کرونا کی تمام می شود؟”
تیترهای پیشنهادی
این نوع عنوان ها بیشتر در سایت های فروشگاهی و سایت هایی که کالا و خدمات برای فروش دارند رواج دارد. مانند “کوپن تخفیف برای جدیدترین پرچمدار سامسونگ”
تیترهای فوریتی
یکی دیگر از تکنیک های عنوان نویسی در تولید محتوا ایجاد فوریت و ترس از دست دادن است. در این نوع عنوان ها بدلیل اینکه یک مهلت در نظر گرفته می شود در کاربر احساس از دست دادن آن فرصت ایجاد می شود. (فقط یادمان باشد که هدف گول زدن کاربران نباشد) مانند “برای لاغری اصولی فقط 3 روز فرصت دارید، دریافت برنامه عدد 3 را ارسال کنید.”
تیترهای دستورالعملی
این نوع از تیترها با زبان کاربران مطابقت دارد و تا حدودی مشابه تیترهای سوالی است با این تفاوت که در این نوع عنوان ها یک دستورالعمل ارائه می شود.مانند “چگونه در اینستاگرام بفروشیم”
تیترهای مقایسه ای
امروزه خیلی از کاربران کالا یا خدمات مورد نیاز خود را با یکدیگر مقایسه می کنند و سپس اقدام به خرید و دریافت آن می کنند بنابراین عنوان هایی که حاوی مقایسه باشد برای کاربر جذاب است. مانند “سامسونگ s21 بهتر است یا s22؟”
چک لیست تیتر نویسی در محتوا
خب پس از اینکه عنوان محتوای خود را با توجه به ویژگی ها و تکنیک های گفته شده آماده کردید وقت آنست که بررسی کنید که تیتر شما چطور شده و چه مقدار جذابیت دارد بنابراین این چک لیست را نگاه کنید:
- از کلمات کلیدی استفاده شده است؟
- از نام برند استفاده کرده اید؟
- تیتر شما ساده است؟
- در عنوان شما از اعداد استفاده شده است؟
- تیتر شما کنجکاوی مخاطب را برمی انگیزد؟
- از زیر عنوان مناسب در تیتر استفاده کرده اید؟
- تیتر شما هدفی را دنبال می کند؟
سخن پایانی
شاید در نگاه اول تیترنویسی در تولید محتوا کار ساده ای به نظر برسد اما همین کار ساده اگر بدرستی انجام نشود هیچ بازدهی و افزایش ترافیک ورودی برای شما نخواهد داشت. یک تیتر مناسب در کنار محتوای عالی کاربران را در عرض چند ثانیه وارد سایت یا شبکه اجتماعی شما می کند و در نهایت امکان تبدیل آن ها به مشتری نهایی وجود دارد.
سلام
این چک لیست آخری خیلی خوب بود من همونو گرفتم و بر اساس محتوا آماده می کنم
بله با رعایت برخی نکات می توان محتوای مناسبی تولید کرد. موفق باشید
استفاده اعداد در تیتر رو هم ی مثال میذاشتید خوب میشد!
بنظرم تیترهای مقایسه ای و سوالی یا همون دستوری خیلی خوب جواب میده، من از این نوع تیترها استفاده کردم و جواب گرفتم
عالیه. موفق باشید
تیتر مناسب واقعا بنظرم اصل اون قلاب میتونه باشه
بله. عنوان مناسب تاثیر زیادی در جذب مخاطب داره