سئو (SEO) مخفف Search Engine Optimization است و به معنای بهبود محتوا و عملکرد سایت مطابق با استانداردهای گوگل جهت افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو و در نهایت افزایش بازدید و ترافیک سایت است.
موفقیت در سئو نیازمند درک صحیح نحوه کار موتور جستجوگر و اینکه افراد چه چیزهایی را چطور جستجو می کنند.
چرا باید سایت خود را سئو کنیم
همانطور که می دانید امروزه اکثر کاربران جستجوی خود را در اینترنت توسط موتورهای جستجو گر از جمله گوگل انجام می دهند و گوگل هم سایت هایی را در نتایج جستجو نمایش می دهد که از نظرش بهینه سازی و سئو شده و نیز مرتبط با موضوع سرچ شده توسط کاربر باشد. حال اگر سایت ما این قابلیت را نداشته باشد نباید انتظار داشت که در نتایج جستجو توسط گوگل قرار بگیرد.
کلمات جستجو شده توسط کاربران در موتورهای جستجوگر اهمیت فراوانی دارد تجربه نشان داده است که جذب بازدیدکننده از طریق گوگل باعث افزایش فروش و برندینگ شده است.
هر کسب و کاری با توجه به زمینه فعالیت خود شامل یک سری از کلمات کلیدی می باشد که در صورت رتبه گرفتن با آن کلمات در گوگل می تواند توسط طیف وسیعی از مشتریان و مخاطبان دیده شود و ضمن افزایش فروش به برند شدن آن کسب و کار نیز کمک فراوانی می کند.
مزایای سئو چیست؟
- افزایش ترافیک ورودی سایت بر حسب کلمه کلیدی
- افزایش فضای رقابتی بین همکاران در فضای اینترنت
- افزایش اطمینان کاربران
- کاهش هزینه های تبلیغاتی
- افزایش فروش
انواع روش های تکنیکی سئو
سئو کلاه سفید
در این روش با استفاده از تکنیک های بهینه سازی که توسط گوگل تایید شده است سایت بهینه سازی می شود و در واقع می توان گفت که منطبق با استانداردهای گوگل است.
این نوع سئو بهترین روش بهینه سازی است اما کسب نتیجه از این طریق ممکن است کمی زمانبر باشد.
سئو کلاه سیاه
در این روش از تکنیک ها و اقداماتی که مغایر با دستورالعمل های گوگل است جهت افزایش رتبه سایت در گوگل استفاده می شود. در این روش سایت شما در زمان کوتاهی در گوگل رتبه می گیرد اما عواقبی نیز به همراه دارد چنانچه موتور جستجوگر گوگل متوجه آن شما رتبه سایت شما به شدت کاهش پیدا کرده و جریمه می شوید.( پیشنهاد می شوذ از این روش اصلا استفاده نکنید)
سئو کلاه خاکستری
می توان گفت که در این روش هم از سئو کلاه سفید و هم کلاه سیاه استفاده میشود! و برای بهبود رتبه در گوگل به نوعی عمل می شود که از نظر گوگل طبیعی باشد ولی چنانجه در آینده گوگل متوجه آن شود سایت شما را جریمه خواهد کرد.
مهمترین عوامل موفقیت در سئو
- رعایت اصول سئو در طراحی قالب سایت
- شناسایی کلمات کلیدی، آنالیز رقبا و تولید محتوای ارزشمند
- فعالیت منظم و مستمر در شبکه های اجتماعی و دریافت بک لینک های مناسب و با ارزش
سئو داخلی و سئو خارجی
حتما اصطلاحات سئو داخلی (on-page SEO) و سئو خارجی (off-page SEO) را شنیده اید این اصطلاحات به موضوع تلاش برای بهینه سازی اشاره می کند که هر کدام می تواند از تکنیک های سئو کلاه سفید یا کلاه سیاه و یا کلاه خاکستری استفاده کند.
سئو داخلی
بر روی محتوای وب سایت بیشتر تمرکز دارد و هدف آن اطمینان از اینست که موتورهای جستجوگر براحتی بتوانند مطالب سایت شما را ردیابی و پیدا کند، در واقع می توان گفت که سئو داخلی همان بهینه سازی محتوا و کدها و لینک سازی داخلی سایت است.
سئو خارجی
تکنیک هایی است که خارج از سایت برای بهینه سازی و سئو استفاده می شود. سئو خارجی بر روی دریافت سیگنال از سایر سایت ها به سایت شما تمرکز دارد. استفاده از بک لینک ها، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و فروم ها از جمله تکنیک های سئو خارجی است.